Miksi sinunkin tulisi meditoida

Arki
                 Lukuaika 5 minuuttia.
   Kuuntele teksti podcastina Soundcloudissa. (11 min)

Onnellinen?

Minä haluaisin olla onnellinen. Onnellinen jatkuvasti – en ainoastaan, kun olen iloisella tuulella tai kun kuulen hyviä uutisia. Tahtoisin minimoida negatiiviset tunteeni, tai ainakin niiden vaikutukset elämääni. Pitkään ajattelin tämän tapahtuvan mielen kovettamisella – olemalla välinpitämätön omia tunteita, sekä ajatuksiani kohtaan ja ennen kaikkea välttämällä tunteenilmaisuja. Luulin, että se oli tie vahvempaan mieleen ja lopulta onnelliseen elämään.

Vuosien tunteiden realiteettien välttelemisen jälkeen totean olleeni väärässä. Mitä enemmän pullotin tunteitani, tunsin olevani niiden orja.  Aina kun jätin pohtimattani tunteita ja en ollut niistä tietoinen, kerrytin pahaa oloa. Kenties olet kokenut joskus samaa. Nyt tiedän, miten mieltä oikeasti vahvistetaan – meditoimalla.

Oletko tunteesi?

Tunteita ja ajatuksia tulkitessa on tärkeää tehdä yksi tärkeä ero. Arjen kielessä on tapana ilmaista itseään kuten ”Olen tänään ollut tosi onnellinen” tai ”Olen ollut pitkään masentunut.” Tässä tulisi tehdä pieni, mutta mielestäni ratkaiseva ero. Sinä et ole tunteesi, et ajatuksesi, etkä ideasi. Ne ovat vain asioita, jotka ovat kohdallasi.

En tarkoita, etteivätkö asiat olisi silti yhtä vakavia. Positiivisia viboja tulee ehdottomasti silti jakaa arjen keskustelussa. Masennus on yksi suurimpia mielenterveyden haasteita maailmassa, joka tarvitsee hoitoa.

Mitä siis tarkoitan? Tarkoitan, että ”minä” on irrallaan tunteista ja ajatuksista.

Anthony de Mello puhuu tästä kirjassaan ”Havahtuminen”. Hänen mukaansa ihmisen perustila on onnellinen ja että ainoa este ihmisen ja onnellisuuden välillä on kiintyminen: kiintyminen muihin ihmisiin, asioihin ja ennen kaikkea ajatuksiin sekä tunteisiin.

Tunteista irtaantuminen

Havainnollistetaan tätä ”minän” ja ajatusten välillä olevaa eroa mielikuvalla. Kuvittele olevasi vilkkaan moottoritien keskellä, seisomassa pelokkaana kaistojen välissä. Autot porhaltavat jatkuvasti ohitsesi kaikilta puolilta, jokainen samaan suuntaan matkustaen. Jotkut autot matelevat ohitsesi, sallien sinun tuijottavan niitä hetken. Toiset kulkevat niin nopeasti, että niitä on vaikea edes huomata. Näet niistä ainoastaan perässään nousevan tomupilven.

Sinun ”minä” on tuo hahmo moottoritiellä ja jokainen auto on yksittäinen ajatus, tunne tai idea.

 

Headspacen mainos havainnollistaa tätä tilannetta visuaalisesti, jossa sininen hahmo kuvaa “minää”.

Joskus saatat jäädä pidemmäksi aikaa tarkkailemaan yksittäistä autoa. Tutkit sitä yksityiskohtaisesti, pohdit mistä se on tulossa ja mikä sen tarkoitus vois olla. Kirjoitat ylös havaintojasi pieneen vihkoon ja lupaat palaavasi tämän asian äärelle myöhemmin. Toisista autoista et välttämättä huomaa mitään, ennen kuin ne ovat poissa. Vastausten sijaan he jättävät mieleesi lähinnä kysymyksiä.

Kun olet moottoritiellä, on liikenteen keskellä eläminen vaikeaa. Yrität jatkuvasti tehdä havaintoja ohimenevistä autoista, mutta silkka liikenteen määrä ja nopeus tekevät siitä hankalaa.

Toisinaan joudut auton kyytiin tahdonvastaisesti. Auto ajaa päällesi ja huomaat olevasi tuulilasiin nojautuneena matkalla kohti tuntematonta. Aina et edes tiedä, mistä tuo auto alun perin tuli. Aluksi et pääse hyppäämään pois kyydistä. Hetken jälkeen olet ollut jo niin kauan tuon saman auton kyydissä, että olet mieluiten siinä. Tunnet olevasi limbossa. Olet unohtanut, miltä tuntuu seisoa omin jaloin autojen keskellä.

Ajatusten moottoritie

Jokainen auto on yksittäinen tunne, ajatus, idea – mielesi tuotos. Ne eivät ole osa sinua, ainoastaan asioita, jotka ovat kohdallasi. Lukiessasi tätä et ehkä usko sitä. Saatat olla niin tottunut moottoritiellä elämiseen, ettet voi uskoa mitään muita vaihtoehtoja olevan.

Olet ehkä ollut koko elämäsi autojen keskellä, hengittäen pakokaasuja ja tomua. Kenties olet ollut saman auton kyydissä kaiken tämän aikaa.

Mitä ajattelisit, jos sanoisin voivani tarjoavan toisenlaisen elämän? Erilaisen perspektiivin ajatuksiin ja tunteisiin? Voit saada sen meditoimalla.

Hahmotetaan meditointia palaamalla samaan mielikuvaan moottoritiestä. Ajattele, että sinun ”minä” poistuu hetkeksi moottoritieltä istahtaen sen viereen. Sen sijaan, että olisit autojen keskellä niiden vietävänä, tarkkailet niitä turvallisen etäisyyden päästä. Näet, että autot edelleen jatkavat kilpajuoksuaan tuolla samaisella asfaltilla, riippumatta sinusta. Huomaat, että voit olla oma itsesi olematta autojen kyydissä, tai edes niiden lähellä.

Sinun ei tarvitse enää jäädä katsomaan yksittäisiä autoja. Voit vain sanoa: ”Ahaa, tuossa taas yksi menee” ja samalla unohtaa sen. Puhumattakaan tahdonvastaisesti niiden kyytiin joutumisesta. Etäisyyden päästä on helpompi hengittää, pohtia yksittäisten autojen merkitystä tai unohtaa ne kokonaan.

Sama muutos tapahtuu Headspacen mainoksessa, “minä” on nyt tien sivussa.

Meditointi

Tämä on meditoinnin idea. Kun istut rauhallisesti alas, ei ole tarvetta tyhjentää mieltä. Eikä se edes ole mahdollista. Sen sijaan tarkastelet ajatuksiasi ikään kuin etäisyyden päästä. Jos aiemmin sait ajatuksen: ”pitää muuten käydä illalla kaupassa – mitäköhän ostaisin?”, saatoit aloittaa luettelemaan ostoslistalle sopivia hyödykkeitä. Kun meditoit, saadessasi tuon ajatuksen toteat itsellesi sen sijaan: ”Ahaa, huomaan ajattelevani illan ostoksia” ja päästät samalla tuosta ajatuksesta irti.

Näin sinun tulisi suhtautua tunteisiin, ajatuksiin ja ideoihisi – aina.

Sinä et ole tunteesi. Et ole ahdistunut – sinulla on ahdistumisen tunne.

Sinä et ole ajatuksesi. Et ole iloinen – sinulla on iloisia ajatuksia.

Sinä et ole ideasi. Et ole älykäs – sinulla on älykkäitä ideoita.

En tarkoita tällä vähätteleväni ihmisen olemuksen monimuotoisuutta tai henkilökohtaisia kokemuksiasi. Ne ovat esittämäni perspektiivimuutoksesta huolimatta silti todellisia.

Mutta huomaatko, kuinka vapauttava tämä muutos on? Voit päästää irti kahleistasi ja antaa mielellesi vähemmän valtaa. Et ole enää ohikulkevien autojen orja.

Tietoisuudesta

Tuskin pelkästään tämän tekstin lukemalla voi tulla näin tietoiseksi omasta mielestään kuvailemallani tavalla. Siihen tarvitaan muutakin: tekoja, kokeilua ja yrittämistä. Vasta itse meditoimalla, voit alkaa hahmottamaan kuvailemaan eroa tunteisiin suhtautumisella. Halusin ainoastaan sanoa, että se on mahdollista – ennemmin tai myöhemmin. Halusin sanoa, että tuo tie on olemassa ja että sitä kannattaa kulkea.

Älä unohda tunteitasi

Tunteet ovat tärkeä osa elämäämme. Useimmiten niiden takana on validi syy, jolloin ne ohjaavat käytöstämme. Esimerkiksi viha yleensä indikoi sitä, että oikeuksiamme on rikottu ja että jonkin tarvitsee muuttua. Toisaalta ilon tunne auttaa meitä kohti merkityksellisyyttä ja onnellisuutta.

Alitajuntamme tuottamat ajatukset ja ideat ovat mielestäni tärkeimmät toimeen tarttumisen kannustajat. Sieltä saamme inspiraatiota ja motivaatiota kehittää itseämme, muuttaa ympäristöämme sekä parantaa maailmaa.

Mutta joskus pelkästään näiden takia asioiden aikaansaaminen voi tuntua kahlitsevalta. Jos toimit pelkästään, kuten ajatuksenvirta sinulle niin sanelee, saatat menettää elämän autonomian tunteen.

Minä onnistuin muutamaan suhtautumiseni omaan mieleeni meditoimalla. Vaikka mieleni on tärkein työkaluni kehittyneessä maailmassa, olen nyt tietoisempi tunteista sekä ajatuksistani. Osaan analysoida niiden merkityksen, mutta jättää ne tarvittaessa omaan arvoonsa. Tunnen olevani hallinnassa. En siksi, että ohittaisin mieleni sanoman tai pakottaisin sen tiettyyn muotoon. Olen hallinnassa, koska kuuntelen mieltäni, mutta en ole sen orja.

Ehkä sinäkin onnistut muuttamaan omaa suhtautumistasi. Tämä on mahdollisuutesi vapautua mielen ylivallasta. Se on ainoa asia, mikä on sinun ja onnellisuutesi välissä. Mitä sanot – otetaanko tähän väliin pieni meditointi?

PS.  Meditoinnin ei tarvitse näyttää alla olevalta kuvalta. Jos mietit kuinka aloittaa, ovat ystäväni käyttäneet Headspace -appia meditointiin. Itse käytän Aware -appissa olevia mindfulness harjoituksia. Molempia löytyy myös Youtubesta!

Stereotyyppistä meditointia?

Previous
Lisääkö itsepalvelupiste kassatyön merkityksellisyyttä?
Next
Geneeriset pakkauslistat reissuihin